Italien runt – Dag 7

Fredagen den 6 september

Capri – Rom

Det är med sorg i hjärtat som vi idag ska lämna Capri, och dessutom ska vi åka från hotellet redan 06.15, så idag blir det en tidig frukost…

…men även idag belönas vi med en vacker vy från hotellet, sååå magiskt 😀

I väntan på båten som ska ta oss över till Sorrento där vår busschaufför ska möta upp oss…

Båten mellan Capri och Sorrento tar bara 30 minuter, och den här gången står vi ute och vinkar farväl åt den vackra ön Capri.

Väl framme i Sorrento lastar vi vårt bagage i minibussar som kör oss vidare till vår chaufför Jonas, och bredvid vår buss stod detta vackra lokomotiv 😀 Jag var bara tvungen att ta en bild!

När väl både vårt bagage och vi själva har klivit ombord på vår egen buss, så bär det iväg mot nya mål 😀

Dagens första utflykt blir en historisk resa i Pompeji, och mer om detta kan du läsa genom att klicka på länken nedan.

Efter denna intressanta vandring, och innan vi lämnar Pompeji så äter vi en gemensam lunch. Jag äter pasta med köttfärssås och glass efter det 🙂

Här åt vi dagens lunch!

Klockan 13.00 lämnar vi Pompeji för att köra vidare mot dagens slutmål som är Italiens huvudstad Roma 🙂 I Rom var jag för 12 år sedan, så det ska bli fantastiskt roligt att återse staden 🙂

Vi checkade in på hotellet i Rom vid ca 17.00, och här ska vi nu bo i hela tre nätter, så skönt! Strax efter incheckningen är det dags för en bussrundtur i Rom…

…som avslutas med en gemensam middag på den mycket trevliga restaurangen Meo Patacca i den pittoreska stadsdelen Trastevere.

Kvällens meny:
Bruchetta
Pasta, två olika sorter
Saltimbocca
Tiramisu

Wow, vilken kväll det blev, underbar stämning, och otroligt god mat, men alldeles för mycket, hur ska vi bara orka ta oss härifrån, men på nåt vis lyckas vi ta oss till bussen och tillbaka till hotellet, men nu orkar inte jag mer i alla fall – tack för idag och god natt 😀

Idag blev det frukost på Capri, lunch i Pompeji och middag i Rom 😀

Nästa –>

10 tankar om “Italien runt – Dag 7

1. Vilken fart! Trädvyerna i soluppgången är verkligen magiskt vackra. Loket kunde ni väl ha tagit på släp? Tänkte just, innan jag såg att du skrev det längre ner: Vad mycket mat! En av rätterna skulle räcka. TIramisu heter det ju, du har bytt plats på bokstäverna, haha. Middagen verkar ha varit väldigt mysig med underhållning och allt! Härlig bildkavalkad!

Gillad av 1 person

• Tack så mycket! Ja, vi fick en uppleva ännu en härlig soluppgång innan vi lämnade Capri, det var så fint… loket var så himla fint, så det hade vi absolut kunnat ta på släp 😀 Det var otroligt mycket mat på den här resan, vi hann inte bli hungriga mellan måltiderna, suck… haha, där hade fingrat spelat för fort över tangentbordet, och nästan skapat ett nytt namn 😀 Det är nu korrigerat, hihi 🙂 Det var en helt magisk middag och underbar stämning!

2. Hjälp så mycket på en dag. Jag hade svimmat innan kroppen hade nått madrassen, ha..ha…
    Väldigt vacker serie från soluppgången till (bil)lokomotiven som fick mig att känna ett habegär 😉

Gillad av 1 person

• Ja, det var verkligen fullt upp hela tiden 😀 …och jag kan lova att jag somnade ovaggad på kvällarna 🙂 Vi fick uppleva ännu en underbar soluppgång innan vi lämnade Capri, såå vackert! Visst vill man ha lokomotivet, såå fint, kunde kört med det till jobbet, tut tut 😀 Ha en trevlig söndagskväll!

• Tack så jättemycket 🙂 Ja, det var en helt underbar resa, ett riktigt äventyr, med många härliga minnen med sig hem. Jag upplever min resa om igen, när jag skapar mina blogginlägg, det är väldigt roligt att ha resan dokumenterad 🙂 Jag brukar också alltid göra fotoböcker från mina resor, som är väldigt roligt att ha, för det är stor skillnad när bilderna blir utskrivna i pappersformat!

Skriv gärna en kommentar!