Nyår i Hameln, del 2

2019-12-31 – Nyårsafton

Då var vi framme vid årets sista dag, …och det här blir min fjärde bussresa under det här året, och det är såå roligt att avsluta 2019, och påbörja 2020 på resande fot 😀 Idag fick vi sovmorgon, och frukost serverades ända fram till klockan 11.00, skönt, så vi tog det rätt lugnt på förmiddagen. Mitt hotellrum var rätt litet så jag packade upp och la in alla mina kläder i garderoben, så klockan var runt halv tolv när vi gick ut på stan en runda. Lite grått ute idag, men vi klarade oss undan regnet i alla fall.

Efter en kortare promenad gick vi tillbaka till hotellet och värmde oss med en kopp kaffe. Klockan 14.00 var det dags för en guidad stadsrundtur i Hameln. Runt hela staden ser man råttfångaren och flertalet råttor, och det är ju en saga av bröderna Grimm som präglar hela staden, jag som älskar sagor tycker det är väldigt roligt 🙂

Hameln är en mysig liten stad med alla sina korsvirkeshus, såå vackert

Nedan följer ett bildspel med lite fler bilder från Hameln

Detta bildspel kräver JavaScript.

Vi besökte även en kyrka på vår stadsrundtur

Vi avslutade rundturen vid klockspelet som spelar tre gånger varje dag

Klockspelet spelar tre gånger per dag!

När den guidade turen var slut, stannade vi och åt en hamburgare, dock fick vi sitta ute och äta, och det var lite i kyligaste laget. Det fanns inte så många ställen att välja på, det mesta var redan stängt, men vi behövde lite mat i magen innan nyårsmenyn serverades. Tillbaka till hotellet värmde jag mig med en kopp cappuccino, gott 🙂 …sedan var det snart dags att göra sig nyårsfin. Nyårsfesten hölls på hotellet och vi bjöds på femrätters 🙂

Kvällens nyårsmeny:
– Sparrissoppa med lax
– Tomater med mozzarella
– Citronsorbet i champagne
– Fläskfilé med spätzle och broccoli
– Chokladglass med frukt

(Spätzle tillverkas av en deg som liknar degen som används för pasta, och bör ätas färsk)

Vi avslutade kvällen med att gå ut och titta på fyrverkerierna och skåla in det nya året – Gott Nytt 2020! Det blev en trevlig kväll, och en härlig stämning, maten var god, men saknade kanske nyårsfinessen, men jag är helnöjd med min nyårsafton i Hameln 😀

Tack för besöket och välkommen åter 🙂

Nyår i Hameln, del 3 –>

19 tankar om “Nyår i Hameln, del 2

1. Verkligen en fin avslutning på det gamla året och så roligt att få se dina fina bilder från egna promenader, den guidade turen och från nyårsaftonen!
    Önskar dig en trevlig dag!

Gillad av 1 person

2. Verkligen mysig stad. arkitekturen tilltalar mig mycket.
    Menyn lät ju gott och bilderna aptitliga. Men själva lokalen tyckte jag nog inte om. Den kändes lite själlös skolsal. Men förhoppningsvis var stämningen på topp och champagnen flödade så ni märkte inte av det alls. 🙂

3. Det är verkligen mysigt med bevarade gamla hus i så fint skick. Jättefina bilder!
    Spätzle görs av ren durumvete. Billigare pasta oftast av vetemjöl. Man kan köpa torkade (precis som pasta). De är lika goda när man kokar dem då. Fast inte en minut över den rekommenderade tiden. 🙂
    De är mycket godare till all mat som innehåller sås. De sugar upp bättre än pasta.

4. Det verkar finnas hur många vackra detaljer som helst att fota i den staden, jättefina foton allihop! Roligt med alla sagomotiv! Mycket mat ni bjöds på, jag skulle ha blivit mätt av bara soppan!

Gillad av 1 person

• Tack så mycket 🙂 Ja, det fanns många fina detaljer, men jag fotade inte jättemycket på den här resan… Det var en väldigt trevlig resa och jag älskar ju sagor, så då blir man lite extra glad och barnasinnet tittar fram lite extra 🙂 Det var många rätter, utdraget på drygt 3 timmar, och portionerna var lagom stora, och gott var det, så det funkade faktiskt 🙂 …det trodde jag inte till en början.

Skriv gärna en kommentar!