2015-06-27

Första dagen!

Det var lite svårt att sova den här natten, klockan var ställd på 03.45, och oron för att eventuellt försova mig, gjorde att det var svårt att somna. Trots det så var det inga problem att stiga upp, en spänd förväntan och lite nervpirr gjorde att jag studsade upp med en gång. Anslutningsbussen som skulle ta mig till Malmö avgick från Ljungby vid 05.25, och vi ankom till Öresundsterminalen cirka en halvtimme innan bussen från Malmö skulle avgå. Kunde inte föreställa mig att terminalen var så stor, det var jättemånga bussar som skulle ge sig iväg på olika håll, och det bara kryllade av folk. Nu gällde det bara att hitta rätt buss 😀 Det var så härligt att äntligen vara på väg, som jag har väntat och längtat – åhh va spännande 🙂

Totalt var vi 44 personer som hade samma resmål, och jag hamnade jämte en trevlig man från Öland som reste med sin sambo och hennes 15-åriga barnbarn, kanontrevliga människor. När vi väl kommit över till Danmark så körde chauffören fel, bra start där 🙂 Vi fick en bra chaufför och en fantastisk guide, fanns inget att klaga på där. Det tog cirka två timmar till färjelägret i Rödby, där vi skulle ta oss över till Puttgarden, köpte mig en flaska mineralvatten och en muffins på överfarten 😀

I Tyskland stannade vi för att äta lunch på restaurant Wennhoff i Scharbeutz. Jag hade beställt något som de kallade för pannbiff, men det såg mer ut som en enorm köttbulle och smakade mer som köttfärslimpa, men gott var det 😀

Våran guide, Niklas, hade några tidningar han delade ut på bussen, det visade sig att det var samma tidning som jag själv hade köpt inför resan, det var lite komiskt 😀 Under resan så informerade Niklas om veckans hela program och om alla utflykter, åhh va mycket roligt vi har framför oss 🙂 Vi hade ett kaffestopp på vägen, det visade sig att chauffören och guiden dukade upp ett kaffebord utanför bussen, med diverse dricka, både med och utan alkohol, kaffe och kakor, trevligt 😀 Kaffestoppen med tillhörande kaffebord kommer att bli en återkommande ritual på resan!

Mercure Hotel, Krefeld

Vi anlände till hotellet runt åtta på kvällen, och då hade vi kört ungefär 75mil, så det var skönt att vara framme, men tiden hade gått jättefort, inga problem alls att åka buss så långt. Natten skulle jag tillbringa på rum 126 på Mercure Hotel, och det var helt underbart, ett riktigt lyxhotell. Kvällen och hotellet bjöd på 3-rätters, och som middagssällskap fick jag tre andra kvinnor som också reste själva, det var lite festligt. Vi fyra blev ett gäng på den här resan, vi hade riktigt roligt, och jag trodde aldrig att det skulle vara så många som reste själva. Det skulle dessutom visa sig att jag hade haft bättre nytta av ett norsk-svenskt lexikon, än av det engelsk-svenska som jag hade med mig 😀 Två av kvinnorna var från Norge, och jag hade lite svårt att förstå ibland 😀 Den fjärde kvinnan i det här lilla gänget kom också från Småland, det kändes tryggt, om inte annat så förstod jag allt hon sa iaf 😀 Ett kul gäng!

Kvällens meny:
– Sparrissoppa
– Kycklingfilé, potatis och sås
– Chokladmousse med mangosås

Maten smakade fantastiskt, det var kanske lite mycket mat så sent på kvällen, men det slank ner iaf 🙂 Precis när jag la huvudet på kudden så började dom skjuta fyrverkerier, det var visst bröllopsfest på hotellet. Det lugnade sig ganska snabbt, och John Blund knackade snart på min dörr 🙂