Första dagen

Torsdag – 2016-05-05

Äntligen dags att borda bussen för att ge mig ut i vida världen igen, och den här gången kände jag mig lite mer rutinerad, och visste hur det mesta fungerade, det var skönt. Klockan 05:25 lämnade vi Ljungby för att ta oss till Öresundsterminalen i Malmö, och på vägen plockade vi upp ytterligare medresenärer. I Markaryd steg min blivande reskamrat på, en dam från Osby-trakten som också reste på egen hand. Den här gången var det inte lika många bussar på terminalen som när jag åkte till England, men det var skönt att komma på ”rätt” buss för att installera sig inför dagens alla restimmar. Den här gången hade vi både en kvinnlig chaufför och en kvinnlig guide, och om jag minns rätt så var vi 56 resenärer.

0001

Jag reste själv även den här gången, och hade bokat resan redan i höstas, och det visade sig att jag var den första som hade bokat just den här resan. Min blivande reskamrat, Elsie, som också reste själv, hade bokat den sista platsen veckan innan. Detta innebar att jag stod först på deltagarlistan och Elsie stod sist, det var lite festligt, tyckte vi i alla fall 😀 Det var bara en parentes, men ändå lite roligt!

Första stoppet blev Rödby där vi körde ombord på färjan som skulle ta oss till Puttgarden. Nämnas kan ju att vädret var enastående, strålande sol och underbar värme, och det bästa av allt att vara på resande fot igen 😀 Njuter!

20160505_110942

Överfarten mellan Rödby och Puttgarden

Från Puttgarden skulle vi vidare till Timmendorfer Strand där vi skulle äta lunch på Restaurant Schifferklause, en mysig restaurang med maritimt tema. Till lunch hade jag beställt schnitzel med stekt potatis och salladsgarnityr, och det smakade helt okej. Mätta och förväntansfulla lämnade vi Timmendorfer Strand för att forsätta mot Harderwijk, där vi skulle bo dom kommande dagarna. Vi hade ett kaffestopp på vägen, annars körde vi i ett sträck och var framme vid åttatiden på kvällen.

0140

Från Timmendorfer Strand till Harderwijk

Vi hade en bit att gå från bussen till hotellet, så hotellpersonalen kom ut och mötte upp oss vid bussen, och på en silverbricka serverades rumsnycklarna. Därefter promenerade vi tillsammans på ett långt led mot Hotel Marktzicht, det såg lite festligt ut 😀 Det är alltid lika roligt när man öppnar dörren till hotellrummet, det här var ett litet men helt okej rum med utsikt mot torget.

Bilder från hotellet

Efter att vi hade installerat oss på rummet så var det dags för resans första gemensamma middag som vi intog på hotellet:

0181

Det var skönt att krypa ner i sängen efter en lång resdag, men resan ner gick bra och jag tycker det är ett trevligt sätt att resa på. Imorgon väntar nya äventyr, så spännande!