2018-07-03

Dag 3: London – York

Idag blev det frukost i London, och i frukostmatsalen fick jag en skymt av Niklas, som var vår guide på Englandsresan 2015. Lämnade London för att bege oss till York, som var dagens slutmål, och vi var framme redan vid 13-tiden, checkade in på Ibis Hotel Centre. Därefter begav jag och Ann oss iväg för en rundtur i stan. Vi gick en bit på ringmuren, gjorde ett besök i York Minster, en fantastiskt vacker katedral. Till lunch blev det 2 kulor glass, lagom i värmen. York är en väldigt mysig stad, och lite Harry Potter-inspirerad, trevligt.

Några bilder från vår promenad i den charmiga staden York

Vi gjorde ett besök i katedralen, fantastiskt vacker, och alla dessa underbara tak, väl värt ett besök

Fick en känsla av Dungeongränd från Harry Potter

Efter nästan tre timmar var vi tillbaka på hotellet, och strax därefter var det dags för stadsrundturen med resten av gruppen, ytterligare två timmars promenad, det blev många steg på stegräknaren den här dagen, men det kan verkligen behövas.

Några roliga detaljer från kvällens guidade rundtur i York

Ytterligare ett besök vid den magnifika katedralen

Efter rundturen avslutade vi kvällen med en trerättersmiddag på en turkisk restaurang. Till förrätt blev det några turkiska smårätter som bestod av olika röror och till det serverades bröd, inte alls i min smak. Varmrätten bestod av grillspett, ett med lamm, ganska gott men otroligt starkt, och ett med kyckling som var kanongott, och till dessert blev det fyllda petitchouxbollar och en chokladkaka. Efter middagen vandrade vi hem till hotellet. Det blev en underbar dag med trevligt sällskap i vackra York.