2017-07-05

Dag 4: Kiruna – Harstad (26mil)

Idag fick vi sovmorgon ända fram till klockan 10.00, det var skönt att bara ta det lugnt innan vi skulle åka på utflykt till ishotellet i Jukkasjärvi. Väl framme så blev vi guidade av en yngre kille som bland annat visade oss lagret med isblock, enorma block var det, och kallt, givetvis…

Därefter besökte vi det permanenta ishotellet som jag har förstått är ganska nytt. Där fanns bland annat bar, och några rum att besöka, och det var helt magiskt. Vi gick runt med våra vackra mantlar och kände oss som isprinsessor, en häftig upplevelse. Här hade jag kunnat stanna en stund till, och skulle gärna åka hit när det är vinter och det ”riktiga” ishotellet är uppbyggt.

Tillbaka i Kiruna stannade vi till vid kyrkan. Därefter var det dags att på egen hand äta lunch innan bussen skulle köra vidare till Harstad i Nordnorge. Jag delade en pizza med en annan tjej, en konstig känsla att sitta i Kiruna och äta pizza, hmm, men gott va det 🙂 Fantastiska vyer på väg mot Harstad.

Vi checkade in på Hotell Scandic i Harstad vid 18-tiden och här skulle vi nu bo i två nätter, kändes lite lyxigt.

Harstad

Strax efter ankomst var det dags att bege sig till Rökenes gård, som var kvällens utflykt. En gård som hade varit i samma ägor i tio generationer. Det blev en mycket trevlig kväll, med god mat och vacker utsikt.

Kvällens meny
Förrätt: Torkad skinka av nåt slag
Varmrätt: Lax och hälleflundra med potatismos
Dessert: Vaniljpannacotta med glass och rabarber

Maten var helt underbar, den bästa på hela resan. Jag var rätt trött när jag kom tillbaka till hotellet och kröp till sängs ganska tidigt.