2017-07-07

Dag 6: Harstad – Tromsö (30mil)

Vi lämnade Harstad vid klockan 08.15, och dagens mål var Tromsö. Vi stannade till vid en vägkrog för att äta lunch, jag var inte speciellt hungrig, så tog jag bara en glass. Vi var framme i Tromsö redan vid tre-tiden, det var skönt, vi checkade in på Thon Hotel.

Vid halv fem var det dags för en rundtur i Tromsö, vi gick först en runda och besökte en kyrka.

Efter promenaden tog vi bussen till Ishavskatedralen, den var väldigt mäktig och annorlunda, arkitektens tanke var att det skulle likna ett isblock.

Utsikten från Ishavskatedralen var rätt mäktig, och jag hade gärna bordat Hurtigruten, som jag nu har skrivit upp på min att-göra-lista.

När vi körde från katedralen så åkte vi genom tunnlar under staden, det fanns ett helt myller med vägar, korsningar och rondeller, kändes lite konstigt. Innan vi kom fram till hotellet stannade vi till vid en botanisk trädgård.

På kvällen var det middag på egen hand, och då var vi sju stycken som gick ut och åt på restaurang EGON. Jag åt spaghetti Bolognese och drack cola, det var mycket gott, har ni vägarna förbi Tromsö någon gång så kan jag varmt rekommendera den här restaurangen. När vi hade ätit så tog vi bussen till linbanan, Fjellheisen som tog oss upp till Storsteinen, 421m ovanför havet. Väl däruppe hade vi en fantastisk utsikt, och vädrets makter var verkligen på vår sida. Efter en ganska mulen dag så klarnade det upp framåt kvällen och vi fick klarblå himmel, och strålande solsken. Det var en helt magisk upplevelse, och dessutom fick vi se midnattssolen, helt fantastiskt. När vi hade beundrat utsikten, så gick vi in och beställde kaffe och våffla, klockan var runt 22.45 och solen sken så starkt genom fönstren så man fick hålla en hand för ögonen. Märklig upplevelse.

Väl nere med Fjellheisen, var vi fem stycken som bestämde att vi skulle promenera hem till hotellet, där gick vi över bron vid midnatt och det var strålande sol, en upplevelse jag sent ska glömma. Promenaden tog ca 40 minuter, och vi var hemma igen vid 00.30, men det var svårt att somna efter den här upplevelsen. Det här var en magisk kväll, den bästa på hela resan, tror jag.