2017-07-06

Dag 5: Lofoten

Åkte från hotellet klockan 08.15 för en rundtur på Lofoten. Fantastiska vyer mötte oss den här dagen, och vi hade rätt tur med vädret, för det var mestadels uppehåll och klart. Vid något tillfälle drog dimma in och då såg man nästan ingenting. På vägen söderut passerade vi tolv tunnlar, varav en var ca 7 km och en annan var ca 4 km. Dagen bjöd även på många regnbågar, fantastiskt vackert, jag såg hela sju stycken under vår vistelse på Lofoten.

Nedan följer ett bildspel med fler vackra vyer från vår rundresa på Lofoten.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Vi gjorde ett lite längre stopp i Svolvær och tog en macka och kaffe till lunch, tyvärr regnade det lite när vi var där, men vi gick en runda på stan och Ann-Louise köpte en fin lila sydväst. Resan gick vidare till Henningsvær där vi gjorde ett kortare stopp, fantastiskt vackert.

På hemvägen stannade vi till vid Lofotkatedralen i Kabelvåg, och när vi steg av bussen började det ösregna, och för att gå in i kyrkan ville dom ha 40 NOK, så det hoppade vi över.

Efter en dag med underbara naturupplevelser var vi hemma på hotellet i Harstad runt 18.00. Ikväll åt vi middag på egen hand, och hamnade på en trevlig restaurang där jag beställde in en hamburgare, jättegott var det. Efter att ha promenerat hem från restaurangen slog vi oss ned i baren på hotellet, det var jag och ytterligare 4 par. En trevlig kväll i trevligt sällskap, tack och god natt.

Lite kuriosa från Svolvær:
”Hoppa från en fjälltopp till en annan, 300 m ovanför staden Svolvær.”
Klicka på länken nedan för att se ett filmklipp om detta höga hopp.