2016-07-23

Första dagen!

Ganska trött efter den sista veckans slit på jobbet, så är det nu skönt att det äntligen är semester och dessutom dags att resa ut i Europa igen, så härligt. Det är nu min tredje resa med Scandorama och jag känner mig numera rätt rutinerad. Klockan 05.00 startar jag bilen på parkeringen, och döm om min förvåning när jag ser två grabbar i 12-13-årsåldern jaga Pokémons vid den här tidpunkten, helt galet. Vi var några stycken som hoppade på i Ljungby och vi kom iväg redan 05.15. På väg ner till Öresundsterminalen stannade vi och plockade upp ytterligare resenärer, och vi var framme i Malmö ganska tidigt. Lyckades se en skymt av Nicklas som var guide på Englandsresan förra året. Bordade bussen som skulle vidare till Jersey med Paris, chauffören hette Micke och va en glad grabb ifrån Skåneland, guiden hette Niina och bodde utanför Borås nånstans. Vi var några stycken som reste själva, och några som var tre i sällskapet, och alla vi fick egna säten, (nu menar jag inte att några fick stå då, hi hi), vi hade ingen i sätet bredvid oss, utan vi kunde bre ut oss över två säten, det var rätt skönt, faktiskt 🙂

Resan ner till Rödby och färjan över till Puttgarden gick bra och vädret var med oss.

Lunch åt vi på restaurant Schifferklause på Hotel Atlantis i Timmendorferstrand, samma restaurang som vi stannade på vid resan till Holland, och även den här gången blev de schnitzel, gott. Delade bord med två damer, som rest från Karlskrona idag, A och M, härligt glada damer.

Vid fem-tiden stannade vi för busscafé, ett trevlig och välbehövligt inslag på resan, då passar man även på att uppsöka toaletterna.

20160723_171159

Micke och Niina sköter vårat trevliga busscafé 🙂

Runt åtta på kvällen checkade vi äntligen in på Welcome Hotel i Essen, det hade varit en lång dag så det var skönt att äntligen få komma ur bussen några timmar, väl uppe på rummet så fungerade inte mitt lyse, jag rusade ut igen och mötte en av resenärerna utanför hissarna, och hon berättade att man måste ha kortet för att lyset ska fungera, tack för det tipset – alltid lär man sig nåt nytt. Hon hette A och reste också själv, så vi gjorde sällskap ner till matsalen, och slog oss ner vid ett bord tillsammans med ett äldre par som visade sig komma från samma kommun som A. Till middag blev det buffé med kyckling och fisk, själv var jag inte hungrig så jag tog bara av salladsbordet samt frukt från dessertbordet. Trött och nöjd efter maten gick vi ut en väldigt kort runda utanför hotellet. Därefter var det rätt skönt att gå och lägga sig, morgondagen börjar också tidigt, så det gäller att sova så mycket man kan.

Bildspel med 9 bilder från hotellet i Essen:

Detta bildspel kräver JavaScript.