Arkiv | 2019-11-04

Italien runt – Dag 11

Tisdagen den 10 september


Venedig

Efter frukosten är det dags att tillsammans utforska Venedig lite närmare, och vi börjar med att hoppa på en vaparetto, som är Venedigs båtbussar och stannar vid olika hållplatser, vi ska hoppa av vid Markusplatsen. Dagen börjar med en regnskur, och jag får användning för min regnponcho för första gången på alla mina resor. Vi åker utmed Grand Canale, och stannar för att släppa av, och släppa på, fler passagerare på dom olika hållplatserna. Turen tar ungefär 45 minuter.


Fler bilder från vår båttur på kanalen hittar du i bildspelet nedan.

Detta bildspel kräver JavaScript.


Väl framme så har det slutat regna, perfekt timing, för nu är det dags att åka gondol, och då är det ju skönt att det inte regnar längre. Mer om gondolturen kan du läsa om du klickar på länken nedan.

Efter gondolturen är det dags för en gemensam stadspromenad runt Markusplatsen, och mer om detta kan du läsa genom att klicka på länken nedan.


När förmiddagens två utflykter är avslutade har vi egentid resten av dagen, rätt skönt ändå.

Vi är ett gäng som så sakteliga promenerar tillbaka till hotellet. Vi strosar runt bland trånga gränder och smala kanaler, det är verkligen en labyrint, men med hjälp av skyltarna till de mer kända platserna, så är det ändå lätt att hitta, bra system.

På vägen mot hotellet hittar vi en trevlig restaurang, i ett lite lugnare område, där stannar vi och käkar lunch, jag tog en pizza och en Coca-cola, jättegott. Mätta och glada vandrar vi vidare genom ett lite lugnare Venedig, för här är inte så mycket folk, så himla skönt 😀 Vi beundrar kanalerna och gondolerna, här är såå fint!


Vi kommer fram till ett torg där det knappt är en människa, vilka kontraster, jämfört med Markusplatsen, där det kryllade av folk…

När vi väl är framme vid bron över Grand Canale, så är det helt plötsligt betydligt mer folk… man märker genast skillnaden!

Vårt hotell ligger strax efter bron, så vi passar på att slänga in lite grejer på hotellet när vi ändå passerar, och därefter är det dags för glass, mums. Vi avnjuter vår glass i solen, så härligt, och därefter tar jag, och en annan tjej, en kortare shoppingtur innan vi går tillbaka till hotellet.


Väl tillbaka på hotellet packade jag för morgondagens avfärd, och jag hann även vila en liten stund, det var riktigt skönt. Vi var ett litet gäng som träffades i hotellfoajén vid 18.00 för att äta en gemensam middag, själv var jag inte ett dugg hungrig, men vi började med en fördrink nere vid kanalen, trevligt. Vi gick sedan vidare till restaurangen där gårdagens gemensamma middag hade varit (själv var jag inte med på den), vi bjöds först på en liten fördrink, lite Bellini, gott. Jag åt spaghetti med tomater, det var riktigt gott och lagom mycket… jag som inte ens var hungrig, suck, det har varit alldeles för mycket mat på den här resan.

Det blev en trevlig sista kväll i Venedig, imorgon är det dags att resa vidare igen 😀

 Nästa –>